Saturday, May 2, 2009

LU FIKIRLAH SENDIRI......

ULAMA ATAU PROFESIONAL - TIDAK MERBAHAYA KEPADA DAKWAH DAN JEMAAH : YANG MERBAHAYA ADALAH GOLONGAN YANG "PERASAN ULAMA" DAN "PERASAN PROFESIONAL"

Salam......

Semua pihak baik PAS atau GEROMBOLAN sibuk bercakap soal pemilihan pimpinan PAS yang bakal berlangsung pada Muktamar PAS ke 55 nanti.

Ada kumpulan yang kelihatan seperti pro-ulama dan ada kumpulan yang kelihatan pro-profesional. Ada juga kumpulan yang pro-profesional tetapi mahukan profesional yang pro-ulama.

Semua ini hanya sekadar memeningkan kepala sahaja sebenarnya. Hakikatnya, jemaah PAS yang kita sayangi ini telah menghidap suatu penyakit yang virusnya sama spesis dengan virus yang menjangkiti GEROMBOLAN. Virus sebeginilah yang membuatkan GEROMBOLAN sedang menuju ke kubur sekarang nih.

Jika dulu, jarang sekali kita mendengar perebutan atau pertelingkahan merebut jawatan yang seperti ini. Dulu semua yang kita buat adalah demi Islam, demi dakwah. Kenapa sekarang lain benar bunyi dan tingkahnya?

Adakah ini tipu daya kemenangan? Adakah ini ujian daripada Alah swt untuk menyedarkan kita bahawa kita semakin jauh daripada matlamat dakwah yang sebenarnya?

Sebelum ini, ramai di kalangan kita yang berpendirian bahawa kemenangan ini adalah anugerah daripada Allah swt di atas kesungguhan perjuangan kita. Namun, jika kita teliti, kemenangan ini sebenarnya lebih kepada ujian daripada Allah swt kepada kita untuk menilai sama ada kita akan menjadi seperti GEROMBOLAN atau kita tetap PAS walaupun kemenangan sudah dekat.

hakikatnya, kita dah jadi sama macam GEROMBOLAN yang sibuk merebut itu dan ini. Sibuk berbincang tentang pihak manakah yang lebih banyak menyumbang bagi mencapai kemenangan ini.

Pihak yang paling banyak bercakap tentang hal ini pula adalah golongan yang "perasan ulama" dan golongan yang "perasan profesional". Malangnya, yang menerima tempias kebusukan mulut mulut busuk ini pula adalah golongan ulama dan profesional yang kita semua tahu tentang betapa istiqamahnya mereka dengan perjuangan ini.


GOLONGAN "PERASAN ULAMA"

Golongan ini terdiri daripada beberapa kelompok dan setiap kelompok ini mempunyai pandangan yang tersendiri tentang jemaah dan dakwah.

Kelompok pertama, yang memang diketahui merupakan lulusan bidang pengajian Islam atau yang setaraf denganya tidak kira dari IPT tempatan, IPT luar negara mahupun institusi pondok.

Kelompok ini kebiasaannya merasakan diri mereka termasuk pandangan mereka adalah pandangan yang paling betul dan pandangan mereka tidak boleh dipertikaikan oleh ahli bawahan. Dengan berimejkan serban dan jubah, golongan ini tanpa segan silu akan melaungkan pelbagai slogan kononnya golongan ulamalah yang menghidupkan dan mempertahankan jemaah ini.

Kita amat bersetuju dengan laungan itu tetapi andakah golongan ulama yang dimaksudkan atau anda sekadar melaungkan slogan slogan itu sahaja?

Golongan ulama memang golongan yang paling tinggi kedudukannya di dalam jemaah ini. Persoalannya, adakah anda yang menjadikan amalan amalan syubhat sebagai amalan harian itu layak untuk memegang title ulama? Layakah anda yang solat waktu di penghujung waktu itu memegang title ulama? Layakah anda yang banyak kali tertinggal solat waktu itu untuk memegang title ulama?

Adakah serban besar dan jubah labuh yang anda amalkan itu sudah cukup untuk melayakkan anda memegang title ulama? Lu fikirlah sendiri.

Kelompok kedua pula adalah kelompok yang sentiasa memakai kopiah putih di atas kepala dan kebiasaannya pula yang dah lama berada dalam jemaah ini.

Kelompok itu juga akan bermatian matian akan bersuara kononnya membela golongan ulama tetapi hakikatnya pembelaan itu adalah untuk survival mereka sendiri. Selama ini golongan ini berjuang secara bermuka-muka iaitu rajin di depan pimpinan dan culas serta pemalas di belakang pimpinan. Bercakap berapi-rapi di dalam mesyuarat tapi hakikatnya tak pandai buat kerja pun.

Apabila angin pertukaran pimpinan mula bertiup kelompok ini akan bangun dan bersuara untuk mempastikan pimpina sedia ada itu kekal dan dipertahankan atas alasan itulah pimpinan yang paling pandai mentadbir dan paling banyak pengorbanannya kepada perjuangan ini.

Tepuk dada, tanya iman. Benarkah mempertahankan pimpinan sedia ada atau mempertahankan kedudukan sendiri supaya tidak turut tersembam ke tanah kerana tempat bergantung telah mula mereput?

kelompok inilah sebenarnya menjadi duri dalam daging dalam perjuangan ini. Mereka inilah sebenarnya yang menjadi liabiliti kepada jemaah ini.

Pahitkan? Cuba telan. Pasti akan jadi ubat.

Alhamdulilah, pimpinan pusat tidak begini. Penyakit ini hanya menjangkiti pimpinan peringkat negeri dan kawasan sahaja.

Kalau nak ulas hal nih, sampai esok pun tak habis. Aku stop kat sini dulu. Nak gerak ke Penanti jap. Kalau sempat, malam nanti ker, esok lusa ker, aku tulis pulak tentang golongan "perasan profesional".

Adios.

No comments:

Post a Comment