Thursday, April 30, 2009

PERSOALKANLAH APA SAHAJA YANG ANDA SUKA SELAGI MANA ANDA BOLEH MEMPERSOALKAN. JUMPA DI MAHSYAR.


Salam untuk semua......

Pelbagai persoalan dibangkitkan apabila aku memilih untuk berdiam diri sebaik sahaja tamatnya PRK Bukit Gantang. Macam macam yang disampaikan kepada aku sepanjang aku memisahkan diri daripada "jemaah" dalam jemaah ini.

Ada yang positif. Ada yang negatif. Aku sebenarnya takde masa nak layan semua tu. Macam yang aku pernah sebut dulu, CUKUPLAH ALLAH SWT DAN RASUL-NYA UNTUK AKU.

Rebutlah apa yang kalian semua cita citakan. Cantaslah apa sahaja yang kalian rasa menggugat kalian. Itu urusan kalian. boleh jadi kalian akan menongkat langit selama lamanya.
Justify Full
Ada pihak kata, FACE IT. Ada pihak kata, IGNORE IT. Ada pihak kata, SAMAN JER. Ada pihak kata, SERAH JER KEPADA ALLAH swt.

TG lak kata, KEMBANG SIKIT KEPALA TU TAPI JANGAN PATUK. JANGAN ASYIK NAK MENGALAH JER.

Entahlah. Sukar gak. Apa apa pun, thanks a lot buat sahabat sahabat yang hampir saban hari menyalurkan info kepada aku terutamanya tentang apa yang berlaku dalam mesyuarat agong hari tu.

Aku tidak hadir bukan kerana aku takut untuk hadir. Aku tidak hadir kerana ada sahabat sahabat menasihati aku agar jangan hadir. Aku faham perasaan kalian. Apa apa pun, aku doakan kalian yang inginkan reformasi itu tidak mengalah dengan tekanan tekanan yang ada. Sama juga, doakan aku untuk terus dengan jemaah ini.

Aku akan tetap hijau walaupun team biru muda tidak pernah putus asa untuk meminang aku. Pengalaman bersama kalian di Kuala Terengganu dan Bukit Gantang telah menerbitkan suatu kesedaran dalam diri aku bahawa "kalian" sebenarnya tidak punya apa apa. Yang ada hanyalah kebolehan bercakap dan kepetahan memberikan cadangan. Itu jer.

Memang kalian lama dalam jemaah tapi kalian jugalah yang mewujudkan jemaah dalam jemaah. Memang kalian lama dalam politik tapi apa guna lama dalam politik jika nak rayu undi pun menggigil-gigil.

Lama menjadi ahli tidak bererti fahami semua selok belok jemaah. begitu juga lama berpilihanraya belum bererti fahami sepenuhnya sepak terajang pilihanraya. Kalau setakat asyik menyoal kerja dan tanggungjawab orang lain dan asyik mencadang pelbagai perkara dalam mesyuarat, lepas tu tarik bantal dan sambung tido, aku pun boleh.

Yang muda muda nih pun ada perasaan. Kami bukannya robot atau boneka yang boleh dicucuk hidung ke sana dan ke sini. Kalau tak nak kena tengking, janganlah menengking. Bila orang muda tinggikan suara dalam mesyuarat, ooooo orang muda tak hormat orang tua. Bagaimana pula jika orang tua yang tunjuk contoh begitu?

Kitab mana kata orang tua boleh lempar segala macam tuduhan kepada orang muda? Kitab mana yang menyebutkan orang tua bebas meninggikan suara kepada orang muda? Tunjukkanlah contoh yang baik sekiranya mahu anda di layan dengan baik tidak kiralah anda muda ataupun tua.

Janganlah jadi orang muda yang kurang ajar dan janganlah juga menjadi orang tua yang tidak tahu mengajar.

Orang yang berilmu adalah mulia jika memahami dan mengamalkan ilmu-ilmunya tetapi amatlah hina jika hanya menunjuk-nunjuk bahawa dirinya berilmu. Apa guna menyebut "saya dah 40 tahun terlibat dalam pilihanraya" jika hanya sekadar menjadi pemerhati dan pengulas yang asyik melemahkan semangat orang muda?

Aku bukan fitnah. Aku kata sungguh.

Pedihkan? Pahitkan? Lu fikirlah sendiri.

No comments:

Post a Comment